Levende Havs generalforsamling 2022

En kort beretning fra Levende Havs ordinære generalforsamling 2022

Levende Havs Årsberetning 2021

Levende Havs regnskab 2021

Med en stor tak til FGU Korsør og Christian Dyrløv for at huse 2022 generalforsamlingen og en ligeså stor tak til prof. Jeppe Kolding for at gøre forsamlingen meget klogere på livet i havet og de måder vi (mis)forvalter fiskeriet og tak til langturs-roer Christian Havrehed og frisvømmer Henry Stokholm for deres aktioner til fordel for et rent og levende hav, kunne forsamlingen, godt styret af Jens Asger, få vedtaget bestyrelsen beretning for 2021, regnskabet og budgettet for 2022.

“Det blev en af de bedre, en rigtig god generalforsamling” kunne formanden Kurt Svennevig Christensen konstatere, da forsamlingen, på de ca. 35 fremmødte fra hele landet, kl.15.00 kunne rejse fra Korsør.

Generalforsamlingens højdepunkter (foto: Niels Damgaard Hansen NDHtxtfoto):

Prof. Jeppe Koldings præsentation (kan downloades HER) og efterfølgende debat.

Fascinerende og tankevækkende oplæg, som der er linket til her. Det vigtigste i Jeppe Koldings forskning følger med erkendelsen af at “fisk æder fisk” det glemmer man når man fiskeri forvalter. Hvis opgaven er at sikre mad til så mange mennesker som muligt, skal fiskeriet omlægges til at fiske meget lavere i fødekæden, det er også fisk og hvis der ex. er 1 tons tun, har det også være 100 tons af de fisk som tunen lever af og de fisk har levet af 1000 tons alger. I dagens fiskeri æder vi “æbletræet”. Det værste vi kan gøre med fisken i havet det er at opfede fisk som laks og ørreder, det burde ikke være tilladt. Og aqua kulturens forsvarer “glemmer” igen og igen at fortælle os sandheden når de fortæller at der “kun” bruges godt et kg foder til et kg laks. Denne ene kg foder er en “højeksplosiv” protein og fedt bombe, med fisk fisk og soja som de vigtigste ingredienser. Og sidst men ikke mindst så skal vi i vores forvaltning af fisk og fiskeri sikre at de store fisk ikke bliver opfisket. Det er de store fisk, overleverne, som giver det bedste og største afkom. Så hvis du vil tage vare om livet i havet, så skal du æde de små fisk.

Christian Havrehed og Henry Stokholms introduktioner til deres 2022 aktiviteter til fordel for det rene og levende hav (link i fotos)

Asta, Gry og Malenes introduktion til det Levende Hav projekt ved Victoriasøen i Kenya de arbejder for sammen med Levende Havs lokale partner NAM. (link i fotos)

Ib Ivar Dahls præsentation af et nyt Havpolitisk Forum med fokus på blåmuslinger og misforvaltningen af blåmuslinger i de danske farvande.

Mads Brodersen introduktion og nyvalgt til Levende Havs bestyrelse (Mads indtræder i bestyrelsen i stedet for Ib Ivar Dahl som udtræder for at kunne koncentrere sig om muslinger og sit forfatterskab)

Levende Hav/Living Sea
Juelsgårdvej 27, Ferring Strand
7620 DK-Lemvig

Om os

Landsforeningen Levende Hav er opstået på initiativ fra mennesker, der på den ene eller anden måde har deres faglige kundskaber og daglige virke knyttet til havet.